vrijdag 24 juni 2011

Winterjasje

En de zomer is nog maar 2 dagen bezig! Nog enkele maanden te vroeg dus, maar ik wou dit stuk absoluut maken als laatste werkstuk in de naailes.


winterjas naava

Het patroon komt uit ottobre 4/2010; het model heet Naava. Ik zag het model vorig jaar in september, maar aangezien Wout vorige winter een 74 / 80 droeg en de maten voor dit jasje pas starten vanaf 92, was het een beetje zinloos om er toen al één te maken.

De buitenkant is olijfgroene babyrib velours, de voering knipte ik uit een fleece-dekentje. Op aanraden van de naai-juf werd de fleece voor de mouwen bedekt met een laagje voeringstof, zodat mijn zoon zijn armen er zouden doorglijden in plaats van ergens te blijven steken. De knoopjes komen uit mijn persoonlijke collectie.



naava binnenkant

Ik ben zó,
zó blij met het resultaat. Op de foto's lijkt het wat dof groen, maar in het echt is het een stuk feller.

En met dit stuk sluit ik het naailes-schooljaar af. Ik heb trouwens even getwijfeld of ik mij zou inschrijven voor de naailessen volgend jaar, omdat "ik nu toch al kan naaien" en je zoveel op het www kan vinden. En als ik dan andermans verzuchtingen over naailessen hoor, dan denk ik “oei, als het bij ons zo zou zijn, zou ik toch ook niet meer willen gaan”.

Maar eigenlijk vind ik die lessen echt leuk en ga ik daar enorm graag naartoe. Ik startte ermee zo'n 2,5 jaar geleden, toen ik nog nooit van blogs gehoord had, laat staan dat ik een naaiblog of tutorial had gezien. Maar omdat de twijfel dus toesloeg, zette ik voor mezelf alles eens op een rijtje.

Onze juf is echt een goeie, de medeleerlingen (tussen 24 en 64 jaar) zijn tof, de sfeer is heel los. Iedereen werkt op zijn tempo en er zijn geen verplichte stukken na het eerste half jaar. Ik leer nog altijd bij, want we krijgen echt raad & advies op maat en géén ongevraagde instructies. Bovendien is de infrastructuur uitstekend (5 overlocks, 2 professionele stijkinstallaties, rugvriendelijke kniptafels) en er is een grote bibliotheek aan boekskes. En dankzij het feit dat ik naar die lessen ga, kan ik effectief minstens 1 avond per week naaien: woensdagavond is mijn avond en daar wordt niet aan geraakt.
Moest ik niet gaan, zou het er soms echt niet van komen.

En daarom mijn conclusie: ze zien mij volgend jaar terug!

12 opmerkingen:

  1. Prachtig jasje ! Je mag er terecht trots op zijn. Ik naai nu al 'op mezelf' maar start in sept voor 't eerst met naailessen. In de eerste plaats om ook moeilijkere stukken te leren maken maar ook, zoals jij zegt, omdat ik dan die uren effectief aan 't naaien zal zijn. Anders zijn er altijd andere dingen die dringender zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. groot gelijk: woensdagavond naaiavond!
    super jasje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een supermooi jasje zeg! Ik zou beter ook eens starten met naailessen, maar heb mijn ventje beloofd dat hij in september mag starten (nee, geen naailes voor hem, automechaniek)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Kreatita: en elk een andere avond? Hier werkt dat zo: hij de maandag & ik de woensdag, zo gaat het gelijk op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtjasje ... eerlijk gezegd, ik heb daar ook al aan gedacht om naailes te volgen, gewoon om zo'n dingen als dit jasje te leren. Om daar helemaal op je eentje aan te beginnen, lijkt mij toch niet zo simpel. Maar ik volg al hoedenles, en soms moet een mens kiezen he. Als de hoedencursus algelopen is, dan start ik met naailes, zeker weten !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtstuk! Fijn toch als je dat zelf kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amaai, terecht heel erg blij met het resultaat! Heel erg mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alweer een dikke proficiat waard
    groot gelijk ivm je naailessen : anders zou het er echt niet meer van komen (ik spreek uit ondervinding)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, chapeau dat jasje.
    En zoals jij het argumenteert zou ik mij direct inschrijven voor de naailes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Polkadotjes: ik besef dat naailessen zeker niet overal zo zijn! Maar dat is het voordeel van naailes in een boeregat, dan is dat allemaal wat losser...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sjapoo! Dat jasje is schitterend, qua kleuren ook helemaal mijn ding en heel knap gedaan. En een zelfgemaakt jasje is wel wat werk maar je plukt er écht de vruchten van: het doet elke dag dienst en omdat het over de kleedjes zit krijg er veel complimentjes om. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen